fredagen den 29:e juni 2012

Egengjord blixtdiffusor

I helgen ska jag troligtvis till Vörå på barnfotografering. Eftersom jag varken har blixt eller reflexskärm känner jag mig alltid lite oproffsig på något sätt, så idag bestämde jag mig helt enkelt för att göra min alldeles egna blixtdiffusor! Jag kommer knappast ha något nytta av den på en riktig fotografering (fast å andra sidan, vem vet?), men det var roligt att experimentera lite i alla fall.


Konstruktionen är mycket enkel: ett dubbelvikt papper som jag klippte för att få fast i blixthållaren. Jag testade att fota med helt vanlig blixt, med två ark papper framför och till sist med tre ark. Det blev rätt stor skillnad ändå, speciellt om man tittar på skuggan bakom flaskan, och tonen i ljuset. Med tanke på att det bara är vanligt papper som man lätt kan sätta på kameran om man någon gång skulle behöva det tycker jag det här är ett ganska fiffigt trick. Självklart måste jag ju visa er resultatet också, även om en vas kanske inte ger världens bästa uppfattning om skillnaderna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar